हाईड्रो हाउस:

दक्षिणी इलामको दानाबारीमा निमार्णाधीन सानिमा माई हाईड्रपावर लिमिटेडको विद्युत उत्पादन गृह । यो हाईड्रपावर निर्माण सम्पन्न भएपछि २२ मेगावाट क्षमताको विद्युत उत्पादन हुनेछ । तस्विर : राम योङ्हाङ ।

हाईड्रो हाउस:

दक्षिणी इलामको दानाबारीमा निमार्णाधीन सानिमा माई हाईड्रपावर लिमिटेडको विद्युत उत्पादन गृह । यो हाईड्रपावर निर्माण सम्पन्न भएपछि २२ मेगावाट क्षमताको विद्युत उत्पादन हुनेछ । तस्वि

पुनसर्ंरचनाले निम्त्याएको नयाँ द्वन्द्व - पहिलो लेख

रामनारायण देव
राज्य पुनःसंरचना आयोगबाट नेपाली जनताले ठूलो अपेÔा राखेका थिए ती अपेÔामा तुÈारापात भएको छ । एउटै आयोगले अलग-अलग दुईवटा प्रतिवेदन बु´ाएर मुलुकमा नयाँ द्वन्द्व निम्त्याएको छ । संविधानसभाको राज्य पुनःसंरचना तथा शक्ति बाँडफाँट समितिद्वारा १४ प्रदेशको खाका तयार गर्दा निकै विवाद भएकाले ती विवाद समाधान गरी सर्वमान्य खाका तयार होस् भनी आयोग गठन गरिएको थियो ।
राज्य पुनःसंरचनाका लागि विज्ञहरुको एउटा आयोग बनाएर संघीयतालगायतका िवÈयको टुङ्गो लगाउने भनी नेपालको अन्तरिम संविधान २०६३ मा नै उल्लेख भएको छ । पाँच वÈ्र बित्न लाग्दा पनि यस िवÈयमा कुनै राजनीतिक दल एवम् सरकारले गम्भीरतापूर्वक लिएका थिएनन् । राज्य पुनःसंरचनाको मुख्य िवÈय संघीयता र प्रदेशहरुको निर्माण्ँ नै थियो । ती िवÈय यति पेचिलो र संवेदनशील थिए कि कुनै पनि पार्टीले अग्रसरता लिन चाहँदैनथे । सबै पार्टीले आ-आÏनै ढङ्गले संघीयता र प्रदेशका नक्सा कोरेका थिए । संघीयताको िवÈयमा अन्य सबै पार्टीभन्दा माओवादी नै अगाडि र सकि्रय थियो । उसको आÏनै मोडेल थियो जुन अन्य पार्टीसित मेल खाँदैनथ्यो ।
माओवादी शुरुदेखि नै जातीय आधारमा संघीयताको पÔपाती रहिआएको छ । जनयुद्धताका नै माओवादीले जातीय आधारमा प्रदेशहरुको खाका तयार गरिसकेको थियो । त्यसैलाई आधार बनाएर संविधानसभाको राज्य पुनःसंरचना र राज्यशक्तिको बाँडफाँट समितिले १४ वटा प्रदेशको खाका तयार गरिएको थियो जुन प्रायः जातीय आधारमा नै थिए । त्यसैलाई आधार बनाएर राज्य पुनःसंरचना आयोगका बहुमत सदस्यले १० प्रदेशको नामाङ्कन गरेको छ जुन जातीय आधारमा नै छ । उता अल्पमत सदस्यले छवटा प्रदेशको नक्साङ्कन गरेका छन् । जुन जातीयभन्दा Ôेत्रीयतालाई प्राथमिकता दिइएको पाइन्छ । आयोगका बहुमत सदस्यले जातीय आधारमा नामाङ्कन गरेका प्रदेशहरुमा लिम्बूवान किराँत ताम्सालिङ तमुवान मगरात र थारुवान आदि छन् । यसरी जातीयतालाई नै संघीयताको आधार बनाएर आयोगले नयाँ द्वन्द्वको सृजना गरिदिएको छ ।
त्यस्तै तराईमा पूर्वतिर मधेस-मिथिला र भोजपुरा पश्चिमतिर मधेस-अवध-थारुवान भनी दुई प्रदेशको नक्साङ्कन गरिएको छ । त्यसले पनि विवादको नयाँ बीउ रोपिदिएको छ । विगतमा सरकारले संयुक्त मधेसी लोकतान्त्रिक मोर्चासित आत्मनिण्र्ँयसहितको स्वायत्त मधेस प्रदेशको सम्´ाैता गरेको थियो । त्यसलाई बेवास्ता गर्दै आयोगले मधेसलाई दुई प्रदेशमा विभाजित गरिदिएको छ । त्यतिले मात्र नपुगी राजनीतिक अग्राधिकार तथा आत्मनिण्र्ँयको अधिकार दिई मुलुकलाई फेरि द्वन्द्वमा फसाएको छ । कुनै पनि जातीय समूहलाई त्यस्तो अधिकार सम्पन्न बनाउनु भनेको मुलुकलाई अधिनायकवादतर्फ धकेल्नु हो । विश्वका कुनै पनि लोकतान्त्रिक मुलुकमा कुनै जातिविशेÈलाई विशिष्ट अधिकार दिइँदैन । यो नितान्त उग्र वामपन्थी सोच हो जुन माओवादीको मूल्य र मान्यतासित मिल्दछ । लोकतान्त्रिक मुलुकमा सबै जातजाति समान हुन्छन् । उसका लागि कुनै पनि जात वा समूह विशेÈ प्राथमिकताभित्र पर्दैन ।
यसरी बहुमत सदस्यबाट प्रस्तुत प्रदेश प्रतिवेदनमा राजनीतिक अग्राधिकार र आत्मनिण्र्ँयको अधिकारले मुलुकमा अन्योल सृजना गरिदिएको छ । उता आयोगकै तीन सदस्यीय अल्पमत समूहले छवटा प्रदेशको खाका तयार गरी प्रतिवेदन बु´ाएको छ जसमा राजनीतिक अग्राधिकार र आत्मनिण्र्ँयको अधिकार प्रदान गरिएको छैन । प्रतिवेदनमा राजनीतिक अग्राधिकारका बारेमा यो धारा नचाहने भएकाले हटाउने किनभने लोकतान्त्रिक व्यवस्थाको मूलभूत मूल्य मान्यता र सिद्धान्तको प्रतिकूल हुने भएकाले हटाउनुपर्ने भनिएको छ । त्यस्तै आत्मनिण्र्ँयको अधिकार सम्बन्धमा पनि धारा १२ मा ूयसबारे उल्लेख भएकाले हटाउने किनभने व्यक्ति अधिकारको कुरा भएकाले र आइएलओ-१६९ को प्रसङ्ग बेग्लै सन्दर्भमा आएकाले हटाउनुपर्नेू भनिएको छ ।
यसरी तीन सदस्यीय अल्पमत समूहद्वारा प्रस्तुत गरिएको प्रतिवेदन बढी लोकतान्त्रिक र व्यावहारिक देखिन्छ भने छ सदस्यीय मत समूहको प्रतिवेदन अलोकतान्त्रिक अव्यावहारिक र अधिनायकत्वतर्फ उन्मुख छ । उता तराईमा जुन दुईवटा प्रदेशको खाका प्रस्तुत गरिएको छ त्यो पनि अवैज्ञानिक र अव्यावहारिक छ । पूर्वी तराईको मधेस-मिथिला भोजपुरालाई एउटै प्रदेशमा गाभिदिएको छ जुन आफैंमा विरोधाभासपूण्र्ँ छ । एउटै प्रदेशलाई एउटै नामबाट सम्बोधन गर्नुपर्ने हो तर तीन चारवटा नाम एउटै प्रदेशमा राखिदिएको छ । यसले प्रदेशको नामकरण्ँलाई भद्दा बनाइदिएको छ । मिथिला प्रदेशको प्रस्ताव गर्दा मिथिला मात्रै राख्नुपर्दथ्यो । त्यससँगै मधेस र भोजपुरा थपिदिएर मिथिलाको महŒव र गौरवलाई अवमूल्यन गरिदिएको छ ।
मधेस र भोजपुराभन्दा मिथिला प्राचीन ऐतिहासिक राज्य हो भन्ने कुरा प्रमाण्ँित छ । मिथिला राज्य त पौराण्ँिक त्रेतायुगीन हो जुन हिन्दुको प्राचीन ग्रन्थ महाभारत वाल्मीकि रामायण्ँ विष्ण्ँुपुराण्ँ र श्रीमद्भगवद् गीतामा उल्लेख छ । मिथिला राज्य दिÔण्ँ एसियाको भारतीय उपमहाद्वीपकै सबभन्दा प्राचीन राज्य हो । आर्य हिन्दुहरुले सर्वप्रथम सप्तसिन्धु प्रदेशबाट पूर्व अभियानतिर लागि मिथिलामा आई राज्य स्थापना गरेका थिए । आर्यहरुकै एउटा समूह गौतम रहुगण्ँको नेतृत्वमा साम्राज्यको विस्तारको क्रममा पूर्वतिर लागि सहानीरा गण्डकी को पूर्व भू-भागमा आई राज्य स्थापना गरे । मिथि नाम गरेका राजाबाट स्थापना गरिएको हुनाले यसको नाम मिथिला रहन गएको हो । यही मिथिवंशका राजा शिरध्वज जनककी सुपुत्री जगत् जननीको शुभविवाह अवध-अयोध्याका राजा दशरथका सुपुत्र मर्यादा पुरुÈाेत्तम रामचन्द्रसित त्रेतायुगमा सम्पन्न भएको कुरा हाम्रा प्राचीन हिन्दुग्रन्थमा उल्लेख छ ।
मधेसका छैटौं शताब्दीतिरको ूमध्यदेशूको रुपमा प्रसिद्ध थियो । आधुनिक उत्तरप्रदेशको गोरखपुर लखनउ कान्यकुब्ज बनारसलगायतका Ôेत्रहरु यसका मुख्य भागमा पर्दथे । त्यसको उत्तरतिरको भू-भाग अहिले नेपालको नारायण्ँी नदीको पश्चिमको नवलपरासी कपिलवस्तु लुम्बिनी दाङ देउखुरीको भू-भाग पर्दथ्यो । त्यहाँका बासिन्दालाई मध्यदेशी मधेसी भन्न थालियो । कालान्तरमा तराईको समथर भू-भागमा बस्ने सबैलाई मधेसी भन्न थालियो ।
भोजपुर भन्ने ठाउँ नेपालभित्र पर्दैन । भारत विहारको आरा जिल्लाको भोजपुरबाट भोजपुरी भाÈाको नाम रहन गएको छ । त्यहाँ भोज नामका राजा थिए । जसको नामबाट भोजपुर राज्यको नाम रहन गयो र त्यहँको भाÈा भोजपुरी भयो । त्यो भाÈा नेपालको तराई Ôेत्रमा पनि फैलियो । यसरी भोजपुर वा भोजपुरासित कुनै सम्बन्ध नभएको मधेस र भोजपुरालाई प्रदेशको नामकरण्ँ गरी मिथिलाको मौलिकतालाई हटाइदिएको छ ।
त्यसैगरी पश्चिम तराईमा मधेस-अवध-थारुवान भनी खाका प्रस्तुत गरेको छ । प्राचीनकालमा अवध भन्ने राज्य थियो जुन प्राचीन हिन्दुग्रन्थमा उल्लेख छ । नारायण्ँी नदीदेखि पश्चिम महाकाली सरयू सम्म प्राचीन अवधराज्य थियो । त्यही अवधबाट अवधी भाÈा रहन गएको हो । त्यस प्रदेशको नाम अवध प्रदेश राखिदिएको भए तर्कसङ्गत हुन्थ्यो तर त्यससँगै मधेस र थारुवान जोडर अवध राज्यको मौलिकता नै हरण्ँ गरेको छ ।
त्यस क्षेत्रमा थारुहरुको बाक्लो उपस्थिति भए तापनि अहिले पश्चिम पहाडबाट आएका नवागन्तुकको सङ्ख्या बढी छ त्यसैले थारुहरु अल्पमतमा परेका छन् । यसरी थारुहरुको नामबाट राज्यको नामकरण्ँ गरी राजनीतिक अग्राधिकार र आत्मनिण्र्ँयको समेत अधिकार दिएर स्थानीय बासिन्दाबीच द्वन्द्वको सृजना गरिदिएको छ । जल जमिन र जङ्गल जस्तो प्राकृतिक स्रोतमा स्थानीय थारुहरुले आÏनो अग्राधिकार कायम गर्दा अन्य जातिबीच द्वन्द्व उत्पन्न गराउँछ ।
राज्य पुनःसंरचना आयोगले तराईमा जातीय अग्राधिकार र आत्मनिण्र्ँयको अधिकार दिएर द्वन्द्व र विखण्डनको शुरुआत गरेको छ । जातीय अग्राधिकार र आत्मनिण्र्ँयको अधिकारले अल्पसङ्ख्यकहरु शोÈण्ँमा पर्न जान्छन् । बहुसङ्ख्यकलाई आत्मनिण्र्ँयको अधिकार दिँदा अल्पसङ्ख्यकहरु अधिकारविहीन भएर जान्छन् ।
आत्मनिण्र्ँयको अधिकार त ´न् डरलाग्दो हुन्छ । सोभियत रुसमा सन् १९१४ मा लेनिनले जातीय आत्मनिण्र्ँयको अधिकार दिएका थिए । आत्मनिण्र्ँयको अधिकारबाट स्वतन्त्र राज्यको स्थापना गर्न सक्छन् । सोभियत रुसमा कालान्तरमा त्यही आत्मनिण्र्ँयको अधिकार प्रयोग गरेर सोभियत संघबाट जातीय राज्यहरु अलग भएर विखण्डन ल्यायो ।
सन् १९९० सम्म आइपुग्दा सोभियत संघ विभिन्न १५ वटा जातीय राज्यमा टुकि्रसकेका थिए । अधिकांश राज्य जनमतसङ्ग्रह मार्फत स्वतन्त्र जातीय राज्यमा परिण्ँत भइसकेका छन् । पछिल्लोपटक चेचेन्या ततारिस्तान जर्जियाभित्रका दिÔण्ँी असेतिया र अब्खाजिया स्वायत्त प्रदेशहरु त केही वÈ्र अघि मात्रै आत्मनिण्र्ँयको अधिकार प्रयोग गरी स्वाधीन राष्ट्रमा परिण्ँत भइसकेका छन् । अरु राज्य पनि धमाधम स्वतन्त्र हुन खोजिरहेका छन् ।
यसरी नेपालमा पनि आत्मनिण्र्ँय जस्तो अधिकार दिएर आयोगले माओवादीको लहलहैमा लागेर मुलुकको अखण्डता र सार्वभौमसत्ता टुक्राउन ढोका खोलिदिएको छ । यस्तो खतरनाक निण्र्ँयबाट नेपालको स्वतन्त्रता सङ्कटमा पर्न गएको छ । सबैले यस्तो राष्ट्रघाती निण्र्ँयलाई सच्याउनमै आ-आÏनो ठाउँबाट सशक्त दबाब दिन आवश्यक भएको छ ।

सबैको ध्यान जाओस् - सम्पादकीय

झापा लखनपुर-५ को गेउरियाका स्थानीयले बुधबार बिहान अकस्मात पाडाजुङ्गी-गौरीगाज सडक खण्डमा ४ घण्टा चक्काजाम गरे । २२ किलोमिटर सडकको गेउरिया खण्डमा अकस्मात गरिएको चक्काजाममा सय बढीका सवारी साधन रोकिए भने मोटरसाईकलमा सवार यात्रुहरु समेतलाई बन्दकर्ताले सवारी डोर् याएर लैजान बाध्य पारेको दृष्य देखियो । बिहान ६ बजेदेखि १० बजेसम्म यसरी अकस्मात चक्काजाम गरिनुको कारण भने स्पष्ट थिएनन् । न त कुनै गम्भीर विरोध सहमति वा निर्धारित उद्देश्य नै थिए । तथापि यातायात अवरोध गर्न सडकमा उत्रिएका जमातको उपस्थिति हेर्दा भने बालबालिका युवा महिला वृद्धवृद्धा सबैको स्वतस्फूर्त सहभागिता रहनुले कुनै पूर्वघोषित आन्दोलन नभए पनि गम्भीर समस्याका कारण स्थानीय सडकमा ओर्लिएका हुन् भन्ने स्थिति देखिन्थ्यो ।
झापाको दमकस्थित निर्माणाधीन बसपार्कदेखि गौरीगाज र गौरीगाज देखि दमक बसपार्क सम्मको निर्धारित दूरी २४ किलोमिटर छ । पूर्व-पश्चिम राजमार्गको पाडाजुङ्गी बसपार्क सम्म गुणस्तरीय कालोपत्रे सडक केही वर्षयता साचालनमा रहेको छ भने यो सडक भारतसँगको सीमानासम्म पुग्न सक्ने अत्याधिक सम्भावना बोकेको सडक पनि हो । यसले दुई देशीय व्यापारिक सम्बन्ध विकास र विस्तारका अतिरिक्त अन्य थुप्रै विशेषता बोकेको स्पष्ट छ । तथापि यस सडकमा नियमित रुपमा चल्ने ४५ बढी सवारी साधन छन् । लामो दूरी देखि छोटो दूरीका बस र ट्याक्सीहरु नियमित साचालनमा रहने यो रुटको यातायात सेवा लिन लखनपुर-५ गेउरिया र आसपासका सर्वसाधारणलाई सहज भने छैन । दैनिक चल्ने यातायात सुविधान लिन तोकिएको भाडा तिरेर पनि सम्भव नहुने पीडा पोख्न स्थानीयले बुधबार सडक नै ताके । पूर्व जानकारी नै बिना यसरी चक्काजाम गर्नु स्थानीयवासीको महानता भने पक्कै होइन तर उनीहरुले दैनिक जीवनमा जुन पीडा भोग्दै आएका छन् त्यसको परकाष्ठ भने यो आक्रोश भन्दा थप गम्भीर परिणतिको पनि हुन सक्थ्यो ।
छोटो दूरीमा उत्रने भन्दै गाडी चढ्नै नदिने नियमित भाडादर भन्दा बढी रकम तिरेपछि मात्र सिटमा बसेर यात्रा गर्न पाइने सवारीका सह-चालक र कन्डक्टरहरुबाट विशेषतः महिला विद्यार्थी र वृद्धवृद्धाले अश्लील शब्द र दुव्र्यवहार भोग्नु पर्ने जस्ता दैनिकको प्रताडनबाट उन्मुक्तिका लागि चेतावनी स्वरुप चक्काजाम गरिएको भन्दै सडकमा उर्लिएको जनमानसको भिडलाई यथोचित सम्बोधन गर्ने र उनीहरुको समस्या सुनुवाई गर्ने जिम्मा अन्ततः यातायात आवद्ध व्यवसायीहरुको संस्था र राज्य नै हो । स्थानीयवासीले आफ्ना निहित कमजोरीहरुलाई सुधार गर्ने र यातायात सम्बद्ध पक्षले यस समस्या प्रति गम्भीरताका साथ सोचेर निकास दिनुको विकल्प छैन । यात्रु सबै स्थानका उत्तिकै समान् हुन् । यातायात व्यवसाय नितान्त व्यापार मात्र होइन सेवा र सुविधानका लागि पनि हो जो आम सर्वसाधारणका लागि महत्वपूर्ण छ । यी विषयहरुमा दुवै पक्षको स्पष्ट बुझाई रहनु जरुरी देखिन्छ । यसका अतिरिक्त पटक-पटक यस किसिमका समस्या उत्पन्न हुन नदिन राज्यले पनि आफ्नो भूमिका र जिम्मेवारीलाई बढाउन जरुरी छ ।
बुधबार स्थानीयवासी र यातायात व्यवसायी संघका प्रतिनिधिहरु बीच समस्या समाधानका लागि वार्ता र सहमतिहरु भएका छन् । उक्त सहमतिपछि यातायात सुचारु हुन सकेको निष्कर्षले पनि यो स्पष्ट छ कि अन्ततः सबै पक्षले एक ठाउँमा बसेर अर्थपूर्ण सहमति गर्न सक्दा समस्याको समाधान निश्चित छ यो पाटोलाई भने थप महत्वका साथ कार्यान्वयन पक्षमा इमान्दारिताको खाँचो छ । यसप्रति सबै पक्षको ध्यान जान जरुरी छ ।